Το ταξίδι στον Κλιματικά Ουδέτερο Γαστρονομικό Τουρισμό

Το ταξίδι στον Κλιματικά Ουδέτερο Γαστρονομικό Τουρισμό

Στα πλαίσια της Εβδομάδας Κλιματικής Ουδετερότητας, στην Ημερίδα που διοργανώθηκε με τον τίτλο «Πράσινος και Κλιματικά Ουδέτερος Τουρισμός», είχαμε τη χαρά να φιλοξενήσουμε τη Δρ. Χαρίτα Βλάχου, Διδάσκουσα στο Μεταπτυχιακό “Τουρισμός και Τοπική Ανάπτυξη” του Τμήματος Οικονομικών ΑΠΘ.

Όπως εκείνη τόνισε χαρακτηριστικά στην παρουσίαση της, επιβάλλεται η ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού στην περιοχή. Ο γαστρονομικός τουρισμός, είναι ένας τουρισμός που αφορά τις εμπειρίες που θα αποκομίσουν οι επισκέπτες μέσα από τις αισθήσεις τους και εξαρτάται από την αυθεντικότητα που θα έχουν αυτές. Μπορεί να αποτελείται από επισκέψεις σε περιοχές ή χώρους ενδιαφέροντος που θα συνδυάζεται με την παρουσίαση και δοκιμή προϊόντων. Έτσι, αυτό τον καθιστά αδιαμφισβήτητα ωφέλιμο, όπως και την οικονομική ευμάρεια που θα φέρει η καλλιέργεια και η ανάπτυξη αυτού του τουριστικού μοντέλου για την περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας.

 

 

Τι είναι ο γαστρονομικός τουρισμός;

Η μορφή τουρισμού που αφορά την εμπειρία τουριστών με το αυθεντικό, παραδοσιακό φαγητό και τα προϊόντα και τις δραστηριότητες (επισκέψεις σε αγροκτήματα, μαθήματα μαγειρικής, food festivals κ.ά.)  που το συνοδεύουν.

Πόσο σημαντικός είναι ο….τουρισμός;

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ (100%): Η προσφορά καλής κουζίνας αποτελεί απόλαυση, εμπειρία, στοιχείο πολιτισμού του τόπου, πηγή ικανοποίησης του τουρίστα ανεξαρτήτως ενδιαφέροντος για τη γαστρονομία.

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ (80%): Κατά την επίσκεψη ενός προορισμού ανεξαρτήτως του λόγου ταξιδιού τους αναζητούν την τοπική κουζίνα και την γαστρονομία.

ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΟΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ (58%): Αποκλειστικό κίνητρο ταξιδιού η αναζήτηση τοπικών αυθεντικών γεύσεων και εμπειριών μέσω φαγητού.

 

Ο γαστρονομικός τουρισμός είναι άμεσα συνδεδεμένος με την κλιματική αλλαγή, αλλά μπορεί να προχωρήσει και στο επόμενο βήμα, μπορεί να γίνει πράσινος και κλιματικά ουδέτερος. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την εφαρμογή μία δέσμης τριών δράσεων:

Green Key: Αποτελεί μία δράση που έχουν ήδη λάβει 3600 επιχειρήσεις σε 60 χώρες. 

 

 

Green Star Michellin: Πλέον αποτελεί το σημείο αναφοράς στον κλάδο της εστίασης ξεπερνώντας το Χρυσό Αστέρι Michelin. Μέχρι σήμερα, το έχουν λάβει 291 εστιατόρια σε 21 χώρες και οι προϋποθέσεις είναι να παράγουν γεύματα υψηλής γαστρονομίας, τα οποία παράλληλα θα είναι φιλικά προς το περιβάλλον σύμφωνα με ηθικά και περιβαλλοντικά πρότυπα αποφεύγοντας τη σπατάλη μη ανακυκλώσιμων υλικών.

Greek Breakfast: Το Ελληνικό Πρωινό, έχουν υιοθετήσει μέχρι στιγμής 842 ξενοδοχεία στην Ελλάδα και σκοπός του είναι η προώθηση της τοπικής γαστρονομικής κληρονομιάς. Συνδυασμός του γαστρονομικού πλούτου της χώρας μας με την εμπειρία του επισκέπτη των ξενοδοχείων. Σκοπός η προώθηση τοπικής γαστρονομικής κληρονομιάς με τα ξεχωριστά τοπικά προϊόντα και σπεσιαλιτέ: ψωμί, παξιμάδια, γιαούρτι, μέλι, ελαιόλαδο, ελιές, φρέσκα φρούτα, γραβιέρα Νάξου, ξινοτύρι Μυκόνου, ντοματάκια Σαντορίνης, Μακεδονίτικες πίτες, Μαστίχα Χίου, Τραχανάς Θεσσαλίας και τόσα άλλα υπέροχα παραδοσιακά προϊόντα.  

 

 

Όλες αυτές οι δράσεις θα επιφέρουν την ενίσχυση των τοπικών παραγωγών, θα προωθήσουν και θα διευρύνουν τις συνεργασίες μεταξύ παραγωγών και επιχειρήσεων, θα οδηγήσουν στην περαιτέρω εκπαίδευση των μαγείρων, ώστε να συμπεριλαμβάνουν περισσότερες συνταγές βιώσιμης γαστρονομίας στα μενού τους και να ευαισθητοποιήσουν τους επισκέπτες μέσα από αυτό το κλιματικά ουδέτερο εναλλακτικό τουριστικό μοντέλο.

Κάτι νέο, κάτι πρωτοποριακό, κάτι ενδιαφέρον!